Information om systemet för den som fokuserar på berättelsen

  1. Inga slag kan plötsligt ta livet av rollpersonerna, om spelledaren inte så vill. Detta kommer med tolkningsfriheten som är inbakat i systemet.
  2. Snabbt tärningssystem. I strid är det högst 2-3 slag per handling för båda parterna, men vanligtvis ett slag med 1T20 per part.
  3. Stöd för att tolka tärningsslag. Större framgång, ju högre man slår.
  4. Stöd till att endast använda värdena för att avgöra handlingar. Man kan med andra ord spela tärningslöst större delar av systemet.
  5. Stort spelarinflytande under strider, med inriktning på swashbucklingstämning. Tänk Zorro- eller Errol Flynn-filmer.
  6. Med personlighetsdragen blir rollpersonen en individ som förändras.
  7. Förstapersonsberättat magikapitel.
  8. Specifika spelledartips i varje kapitel (tryckta utgåvan).
  9. Inspirerande och formbart rollpersonskaparsystem. Ett nytt sätt att se på färdigheter; som etableringar för spelledaren; koncept för spelaren.
  10. Regler för att föra in spelledarpersoner kring rollpersonerna.
  11. Världsförklaringar och inspiration i samband med regeltexterna.

Se även artiklarna Förklara Matiné och Att utmana spelarna.