Information om systemet för den regelintresserade

  1. Tagit regelinspirationer och -lösningar från minst 5 BRP-liknande system (Elric, Runequest, Drakar och Demoner, Tellus, Fading Suns med flera).
  2. Använder enbart T6 och T20. Under speltillfället används enbart 1T20, vilket gör systemet riktigt snabbt och smidigt.
  3. Endast skickliga kan få perfekta slag och endast oerfarna kan fumla. Ett satsningssystem gör dock att förhållandena kan ändras.
  4. Strömlinjeformat system. En regel används till flera olika saker och återanvänds i olika kapitel. Färdigheter, strid och magi fungerar likadant, trots att de ger olika känslor.
  5. Att göra spelledarpersoner går på ett nafs. Om det är ett monster som man ska slåss emot behövs endast två värden.
  6. Strider mellan 2 spelledarpersoner går lika smidigt som mellan 200.
  7. Magikernas begränsningar tjänar endast som inspiration i ett fritt system.
  8. Kontinuerlig förbättring. Tre sätt finns för att utvecklas: via färdigheter, bekantskapskretsen eller förmågor.
  9. Kompatibel med gamla Drakar och Demoner-produkter. Konverteringsmallar kommer att finnas tillgängliga.
  10. Ett grundsystem som kan byggas ut av spelledaren.
  11. Åratal av speltestande ligger bakom systemet. Många saker är lösta på ett smidigt sätt, tack vare en annorlunda designfilosofi.

Se även artiklarna Förklara Matiné och Att utmana spelarna.