Nu har Evolutionens Barn också sin egen Facebooksida. Du finner den på länken nedan:
Idag damp senaste numret av speltidningen Fenix ut. Jag visste redan innan att Evolutionens Barn recenserats av Åsa Roos, och eftersom jag har djup respekt för henne (och eftersom det givetvis är en egokick när folk pratar om mitt spel) så var jag enormt nyfiken.
Jag har nu fått provtrycket från Lulu.com. Det ser skitbra ut! Men, det blir också skitdyrt. Tvåhundratretti riksdaler plus frakt från Spanien, eller vart de nu trycker... Just för att jag insisterar på att vilja ha mina vackra illustrationer i färg.
Jag har efterforskat kring det här med andra print-on-demandtjänster. Svenska stockholmsbaserade Publit.se ligger bra till. Just nu har de bara svartvitt tryck, men de trycker i bra kvalitet och priset är ungefär detsamma som på Lulu, alltså kring 70 spänn per bok. Fast då tillkommer bokmoms och såklart frakten inom Sverige...
Framöver ska Publit fixa så att man kan ha enskilda sidor i färg, vilket vore idealiskt för min del. Jag vill dock ogärna dröja längre än absolut nödvändigt.
Så, jag funderar på att putsa lite till och sedan släppa två versioner på Lulu: En billig svartvit och en dyr i färg. Framöver kanske jag går över till Publit för den svartvita och lite på sikt fixar en "blandvariant".
Jag har också snyggat till lite under Evolutionens Barn i menyn till vänster, med gallerier för båda mina konstnärer och separerat informationen och så. Nu ska jag bara bygga en snygg "startbild"...
Hittills har jag fått reda på två recensioner av Evolutionens Barn; tänkte länka dem här för allmän beskådan.
(Och senare sno citat att använda i marknadsföringen)
Först har vi Indierummet Nordnordost som tycker att man bör spana in spelet omedelbart, och sedan har vi också Wilper som dels ger boken en genomläsning på engelska, och dessutom har recenserat den.
Överlag känns det oerhört uppmuntrande att folk gillar det spel jag skrivit - trots att jag själv mest ser det som ett experiment med rollspelsstilar som jag nog inte lär återvända till om det inte skapas ett ordentligt sug. Kanske fixar jag i framtiden PDF:er om CyberNet, om vad som kan finnas bortom Metropolis, eller ett supplement fokuserat på den ursprungliga idén om rollpersonerna som X-menlika mutanter som startar en upprorsrörelse. Den som lever får se.
Det börjar sannerligen närma sig. Trots sjukdom och annat jobbigt är nu texten i det närmaste klar, bilderna förberedda, layoutmallen förberedd... Det datum jag längtat efter så länge börjar närma sig. Först hade jag tänkt att Evolutionens Barn skulle släppas efter ett års utvecklingstid. Det funkade inte riktigt så; livet kom emellan.
Planen är att nu ta texten som den är, layouta alltihop och få iväg en första PDF-utgåva den nionde i nionde, nollnio. Alltså,
09/09/09
Sedan ska jag få tillbaks provtryck och dessutom försöka få ur en del typografinissar en lagom mängd gnäll på alltihop, men jag tror inte att det dröjer alltför länge innan slutversionen äntligen här här.
WOOOOOOOOOOOOOH!
Så, nu finns de nya filerna upplagda och redo att laddas ner.
Detta är alltså dels den svartvita versionen som går till tryck nu i december, och dels versionen med färgbilder som går i tryck lite senare, så snart Publit.se fått ordning på möjligheten att blada in enstaka färgtryckta sidor i en i övrigt svartvit publikation.
I samband med att jag uppdaterade nerladdningsdelen av hemsidan så passade jag på att fixa lite andra grejer också. Nyhetsflödet "Urverk Speldesign" nås via knappen "RSS Urverk" i menyn till vänster, och innehåller alla uppdateringar som görs på sidan - eller åtminstone alla artiklar och sånt.
Dessutom kan man nu skriva kommentarer till artiklar, något jag tänkt fixa länge.
Nu har Evolutionens Barn, den svartvita versionen, skickats till Publit.se för tryck. Om 5-7 arbetsdagar får jag veta om pengarna kastats i sjön; om trycket är OK ska jag snarast försöka fixa en möjlighet för er andra att köpa spelet. Publit har nämligen ingen E-butik just nu, men det löser sig. Jag kommer också att skicka recensionsexemplar till Fenix. Om ni känner till några andra tidningar eller liknande som jag borde skicka till, hör av er.
Priset för den svartvita versionen av spelet väntas bli 40-46 kronor, där man då dessutom kommer att ha möjlighet att betala mer än så, i förbestämda intervall, om man känner för att ge mig lite extra pengar utöver tryckkostnaden.
Jag lägger upp den nya tryckfärdiga PDF:en under "Filer" här på Urverk speldesign under de närmaste dagarna.
Publit säger att de under december-januari eller så borde få det klart med att trycka enstaka sidor i färg. När det sker gör jag en andra version, med färgbilder, som då antagligen kommer att kosta 80:- ungefär i bas, med liknande intervall som den svartvita.
Nu i dagarna har Fenix kommit ut och i den finns en recension av Matiné. Betyget spelet fick var 10 av 20, vilket jag tycker är helt ok. Det var däremot sjukt mycket sakfel i recensionen; nästan hälften av texten bestod av dessa sakfel. Bland annat att man använder ett bräde för motståndsslag (antagligen initiativbrädet som man bör använda i strid) och att jag tycker visuella hjälpmedel är viktiga. Ett av mina designmål är nämligen att visualiseringen ska ske i huvudet. Jag antar dock att sådant kan uppstå när man läst igenom en bok en gång - jag vet själv hur mycket fel det blev när jag läste igenom Mouse Guard och sedan skulle spelleda det. Man kan liksom inte komma ihåg allting.
Det var lite lustigt också att recensenten trodde att regelboken och rollpersonshäftet var åtskilda men det gav mig en helsida i Fenix, vilket är bra reklam. Några saker ska jag ta till mig av recensionen, vilket kommer leda till en genomarbetning av Matiné och rollpersonshäftet med små tillfixningar. Den största förändringen kommer att vara att kapitelseparatorn i formen av reklam kommer att vara i slutet av ett kapitel istället för i början av ett, alltså att man i slutet av ett tips-kapitel får se reklam istället för att vända blad och mötas av reklam. Jag vet dock inte när förändringarna kommer att ske men det bör ske innan jag försöker lämpa ut Matiné till butikerna.
Idag blev jag klar med den sista illustrationen; eller i vart fall vektorversionen. Jag hade ju tänkt skita ner de vackra vektorerna med psykedeliska bakgrunder och annat; men nu är första steget i varje fall klart. Den senaste PDF:en av spelet finns här. Jag ska se om jag kan få in några fler speltestarnamn och skriva det där efterordet, och sen är det faktiskt bara nerskitandet av illustrationer kvar.
Jag planerar att arbeta bakifrån, och låta de senare bilderna ha mer uttalade förändringar än de första. För att ytterligare spegla förfallet, alltså.