Artikelindex

Är du rollgestaltare, åttiotalist eller regelpulare?


Information om systemet för den som fokuserar på berättelsen

  1. Inga slag kan plötsligt ta livet av rollpersonerna, om spelledaren inte så vill. Detta kommer med tolkningsfriheten som är inbakat i systemet.
  2. Snabbt tärningssystem. I strid är det högst 2-3 slag per handling för båda parterna, men vanligtvis ett slag med 1T20 per part.
  3. Stöd för att tolka tärningsslag. Större framgång, ju högre man slår.
  4. Stöd till att endast använda värdena för att avgöra handlingar. Man kan med andra ord spela tärningslöst större delar av systemet.
  5. Stort spelarinflytande under strider, med inriktning på swashbucklingstämning. Tänk Zorro- eller Errol Flynn-filmer.
  6. Med personlighetsdragen blir rollpersonen en individ som förändras.
  7. Förstapersonsberättat magikapitel.
  8. Specifika spelledartips i varje kapitel (tryckta utgåvan).
  9. Inspirerande och formbart rollpersonskaparsystem. Ett nytt sätt att se på färdigheter; som etableringar för spelledaren; koncept för spelaren.
  10. Regler för att föra in spelledarpersoner kring rollpersonerna.
  11. Världsförklaringar och inspiration i samband med regeltexterna.

Se även artiklarna Förklara Matiné och Att utmana spelarna.


 Information om systemet som getts om det varit på 80-talet

  1. 24 ingående färdigheter.
  2. 5 levnadsbanor att forma sin rollperson kring.
  3. Tillgång till 23 unika förmågor.
  4. 5 magiskolor med ett system som stödjer fritt beskrivande.
  5. 17 personlighetsdrag som hjälper dig i ditt rollspelande och ger dig erfarenhet.
  6. Snillrikt regelsystem för att hantera alkemi och droger.
  7. Regler som används under spel står på rollformuläret.
  8. Snabbt och berättande stridssystem med inbyggda taktiska möjligheter.
  9. Generella och enkla vapenlistor som täcker alla sorters vapen.
  10. Nyskapande system där utrustning hanteras med tärningsslag.
  11. Sammanfattande häften minskar mängden att släpa med till spelmöten.

Se även artiklarna Förklara Matiné och Att utmana spelarna.


Information om systemet för den regelintresserade

  1. Tagit regelinspirationer och -lösningar från minst 5 BRP-liknande system (Elric, Runequest, Drakar och Demoner, Tellus, Fading Suns med flera).
  2. Använder enbart T6 och T20. Under speltillfället används enbart 1T20, vilket gör systemet riktigt snabbt och smidigt.
  3. Endast skickliga kan få perfekta slag och endast oerfarna kan fumla. Ett satsningssystem gör dock att förhållandena kan ändras.
  4. Strömlinjeformat system. En regel används till flera olika saker och återanvänds i olika kapitel. Färdigheter, strid och magi fungerar likadant, trots att de ger olika känslor.
  5. Att göra spelledarpersoner går på ett nafs. Om det är ett monster som man ska slåss emot behövs endast två värden.
  6. Strider mellan 2 spelledarpersoner går lika smidigt som mellan 200.
  7. Magikernas begränsningar tjänar endast som inspiration i ett fritt system.
  8. Kontinuerlig förbättring. Tre sätt finns för att utvecklas: via färdigheter, bekantskapskretsen eller förmågor.
  9. Kompatibel med gamla Drakar och Demoner-produkter. Konverteringsmallar kommer att finnas tillgängliga.
  10. Ett grundsystem som kan byggas ut av spelledaren.
  11. Åratal av speltestande ligger bakom systemet. Många saker är lösta på ett smidigt sätt, tack vare en annorlunda designfilosofi.

Se även artiklarna Förklara Matiné och Att utmana spelarna.